A szilvásváradi kisvasút hívogatóbb, mint valaha

A történet egészen 1908-ra nyúlik vissza, amikor egy földbirtokos, név szerint lovag Wessely Károly elhatározta, hogy Szilvásváradon és Nagyvisnyóban elterülő birtokaira erdei vasutat építtet, hadd legyen könnyebb a kitermelt fa elszállítása.
A frisshirek.hu, az a média hiány, ami egy működő demokráciában természetes kellene legyen, éspedig elfogulatlan, naprakész hírek közvetítője közéletről, politikáról, kultúráról egyaránt. Nálunk nincs és nem is lesz részrehajlás! Hogy ez így is maradjon, kérünk, támogasd munkánkat adományoddal, hívd meg ismerőseid, hogy olvassanak bennünket, kövess és lájkolj minket a közösségi médiában is.
TámogatásSzilvásvárad varázsához természeti csodáin túl elválaszthatatlanul hozzátartozik a kisvasút, amelyet az arra kiránduló kicsik és nagyok egyforma lelkesedéssel vesznek igénybe. No, de kinek is köszönhetjük, hogy egy ilyen nagyszerű járművön suhanhatunk a Szalajka-völgy árnyékos fái között?
A történet egészen 1908-ra nyúlik vissza, amikor egy földbirtokos, név szerint
lovag Wessely Károly elhatározta, hogy Szilvásváradon és Nagyvisnyóban elterülő birtokaira erdei vasutat építtet,
hadd legyen könnyebb a kitermelt fa elszállítása. Amikor tervére a közigazgatási bizottság is jóváhagyását adta, elkészült a négy kilométer hosszú Szilvásvárad- Tófalusi útszakasz, amelyen 15 km/h-val haladhattak a mozdonyok.
Arról, hogy a szalajkai vasútvonal pontosan mikor épült, nincsenek adatok, azt viszont tudjuk, hogy
1920-ban már folytatták a szalajkai vonalat egészen Máriabányáig,
hogy a kibányászott mészkövet célba juttassák. A Szilvásváradi Erdőüzemi Kirendeltség éveken keresztül szállította a helyszínről a kitermelt fát, s ennek megkönnyítésére került sor a Kukucsó-völgyi vonal létrehozására.
Az 1948-ban aztán a fennsíki vasúti szakasz továbbfejlesztése következett, egészen Bánkút közeléig.
Végül az ’50-60-as években a fa szállítására egyre több tehergépkocsit alkalmaztak, a gőzösök pedig 1966-ban végleg leálltak.
A vasútnak egyetlen választása maradt a fennmaradásra: az utasforgalom.
Mivel azonban a térség turistaforgalma folyamatosan emelkedett, ez egyáltalán nem bizonyult reménytelen vállalkozásnak. 1968-ban már közel hatvanezer utasa akadt a szalajkavölgyi kisvasútnak, jelenleg pedig a legnagyobb forgalmú erdei vasútnak számít hazánkban.
Szilvásvárad „csodái” közül azonban ez csak az egyik - a kisvonat jellegzetes dudaszója szinte a fülünkbe harsogja, hogy semmit ne hagyjunk ki a számtalan élményből.
Fotó forrása: Szeretlek Szilvásvárad facebook oldala