2024.02.24., szombat - Mátyás
Eger: 11o - 11o
Az ország 19 megyéjében

A kormány megint átverte a pedagógusokat a szakszervezet szerint

Zimon András | 2023. december 06. - 09:00
A kormány megint átverte a pedagógusokat a szakszervezet szerint

A belügyminisztert hétfőn hallgatták meg az Országgyűlés kulturális bizottságában, ahol Pintér Sándor válaszolt az ellenzéki képviselők közneveléssel kapcsolatos kérdéseire is, így volt esély megismerni a belügyminiszter véleményét az oktatás problémáiról.

Pintér Sándor a meghallgatásán azt mondta: „Elsődleges célunk a gyermekeink tudásszintjének emelése, hogy a jövőben megfelelően versenyképesek legyek az Európai Unió területén. E cél elérése érdekében nélkülözhetetlen a pedagógusok társadalmi elismerésének növelése, bérük jelentős emelése”. Majd úgy folytatta: "a tanulók teljesítményének monitorozása érdekében évente kompetenciamérést fogunk tartani, az intézményvezetők és az intézményen belüli egyéb vezetők képzésére pedig megújított vezetőképző rendszert vezetünk be”.

A belügyminiszter azt is bejelentette, hogy a kormány nevelési kormánybizottságot hoz létre, amelyet a miniszterelnök fog vezetni. Ennek célja, hogy megteremtsék az összhangot az óvodai nevelés, az általános iskolai nevelés, a középiskolai és a diplomát adó felső szintű oktatás között. 

Az elhangzottak kapcsán a frisshirek.hu megkereste Totyik Tamást, a Pedagógusok Szakszervezetének elnökét, aki interjút adott lapunknak.

Frisshirek: Pintér Sándor bejelentette, hogy nevelési kormánybizottság jön létre, amit Orbán Viktor fog vezetni. Mit szól ehhez?

Totyik Tamás: A kormánybizottság létrehozása számomra azt jelenti, hogy a kormány érzékeli, nagy gond van az oktatásban, és kormányzati szinten ezzel foglalkozni kell. A nagy kérdés az, hogy a politikai akarat megnyilvánulásán kívül szakmai dolgokba mennyire, miként akarnak beleszólni a kormánybizottság részéről. Ha normális lenne az ügymenet, akkor a bizottságnak csak a szakma részéről régóta szorgalmazott reform folyamatának módjáról kellene döntenie és nem tartalmi elemekről, ezt a szakemberekre kellene bízni. A PSZ is javasolta, hogy az államfő vállaljon el egyfajta koordinátori a szerepet, mert az ő személye garancia lett volna arra, hogy valódi társadalmi konszenzus alakuljon ki az oktatás átalakításának irányairól. Egyébként a lengyel, észt és portugál oktatás sikere ezen konszenzusnak köszönhető.

FH: Szükség van erre a bizottságra?

T.T.: Ha a bizottság a közoktatás válságának megoldására tesz javaslatot, akkor szükség van a politikai akarat megerősítésére, ha a hatalom csak a saját legitimitását akarja erősíteni, és mindez csak kormánypropaganda, akkor teljesen felesleges, mert egy bizottságosdi nem old meg semmit. 

FH: A bizottság helyett mire lenne inkább szüksége a tanulóknak?

T.T.: Nemcsak a diákoknak, hanem a magyar társadalomnak, a gazdaságnak is szüksége van az oktatás reformjára. A digitális világ kihívásaira, például a mesterséges intelligencia megjelenésére adandó válaszokra, valamint az alfa generációhoz igazodó tartalomszabályozásra és módszertanra van szükség, de ez politikai akarat nélkül nem fog menni. A kérdés az, hogy ezt az igényt felismerik-e a bizottság tagjai? Amikor az okostelefonok oktatási intézményekben történő betiltásáról beszél a kormány egyik tagja, akkor kételyek merülnek fel a szándékokat illetően. 

FH: Van ilyen intézményekre példa Európában? Ha igen, azokat is a miniszterelnök szokta vezetni?

T.T.: Nincs információm ilyen típusú kormányzati bizottságról a világban, de arról igen, hogy a PISA-felmérésekben sikeres európai országokban hosszas társadalmi és szakmai vita után – közmegegyezés alapján – indították el az oktatási reformokat. A párbeszéd megindítására viszont nagyon nagy szükség lenne a szakértők, a szülők, a pedagógusok, a gazdaság szereplői, a szakpolitikusok, és nem utolsó sorban a diákok bevonásával.

FH: Pintér szerint a bérstruktúra és a munkavégzés jogi szabályainak átalakítása a státusztörvénnyel „megfelelő módon sikerült”, és ezzel a pedagógusok nagy része is egyetért. Ha így van, akkor minden rendben?

T.T.: A kormány nem csökkentette a bérkülönbségeket a diplomás átlagkeresetekhez viszonyítva, hanem még növelte is.

Hol van a 2023 márciusában ígért diplomás átlagkeresetek 72%-ához közeli pedagógusfizetés? A kormány megint átverte a pedagógustársadalmat. Én nagyon szeretném, ha a pedagógustársadalmat megmentené a kormány a brüsszeli befolyástól (lásd szuverenitás védelme) és a saját, hazai költségvetésből előteremtené a 2025-re ígért 80%-os béremelést! Nincs semmi rendben, ezt mutatja az egyházi oktatásban dolgozó pedagógusok november végi megmozdulása is. Előbb-utóbb eljön az idő, amikor fenyegetéssel és megfélemlítéssel már nem megy a kormány semmire. Kérdés, mikor lesz ez… 

A szakszervezeti vezetővel készített korábbi podcastunkat megnézhetik a frisshirek.hu YouTube-csatornáján is.