2024.04.17., szerda - Rudolf
Eger: 10o - 11o
Az ország 19 megyéjében

Beépített alkoholmérő, gyorshajtás-gátló, egyebek mellett ilyen közlekedésbiztonsági szabályokat vezet be idén az EU

frisshirek.hu | 2024. január 07. - 15:00
Beépített alkoholmérő, gyorshajtás-gátló, egyebek mellett ilyen közlekedésbiztonsági szabályokat vezet be idén az EU

A fekete doboz kötelező beszerelését 2028-ra halasztották.

2024 gyökeresen új közlekedésbiztonsági szabályozásokat hoz a közúti járműveknél az Európai Unióban. Minden újonnan forgalomba kerülő autót kötelező lesz felszerelni néhány berendezéssel. Emellett az intelligens sebességszabályozó figyelmezteti a sofőrt, ha bizonyos helyeken túllépi a sebességhatárt. A satufékről egy újabb hátsó lámpa tájékoztatja a követő járművek vezetőit. Végül, de nem utolsó sorban új fedélzeti eszközök ellenőrzik majd a sofőrök éberségét, valamint azt, hogy fogyasztottak-e alkoholt - írta meg a Közlekedésbiztonság.

A 2024-ben életbe lépő szabályokat hosszú előkészítések előzték meg. Ezek az európai közlekedésbiztonságot a járművek intelligens eszközökkel való felszerelésével igyekeznek javítani. Az EU már öt évvel ezelőtt, 2019-ben kidolgozta az általános járműbiztonsági rendeletet (GSR), aminek hála 2024 júliusától az új autók esetében több aktív biztonsági rendszer beszerelése is kötelező lesz.

A legtöbb problémát az intelligens sebességszabályozó jelentette, hiszen számos vitát és tiltakozást váltott ki. Az Intelligens Speed Assist aktívan figyeli majd a jármű sebességét, valamint az aktuális korlátozásokat az utakon.

Amennyiben sebességtúllépést érzékel, lassításra készteti a járművezetőt, figyelmezteti, ha túllépi a megengedett sebességet. Ezt eredetileg úgy szerették volna bevezetni, hogy aktívan gátolja meg a sebességtúllépést, ami aztán nem valósul meg, így az ISA csupán hang- és fényjelzést ad a vezető számára.

Másik vitát kiváltó ötlet a beépített alkoholmérő tesztje, ami az indítás előtt ellenőrzi a sofőr alkoholszintjét. Amennyiben a szonda alkohol jelenlétét érzékeli, az autót nem lehet elindítani.

A beindítást akadályozni képes alkoholszonda beszerelése egyelőre nem kötelező elem. A szabályozás kizárólag az interfész jelenlétét követeli meg. Ez lehetővé teszi azt, hogy a későbbiekben beszerelhető lehessen az indításátló alkoholszonda.

Az EU érzékeny területet érint azzal, hogy autógyártókat kötelez arra, egy fedélzeti eszközzel rögzítsék a közlekedő járművel minden fontosabb adatát. A "fekete dobozként" működő eszköz segítségével utólag bármikor kiolvashatóak lesznek a baleset körülményeire vonatkozó adatok, mint például a sebesség vagy a fék megfelelő működése. Emellett megtalálhatóak lesznek benne a hosszirányi és keresztirányú lassulási értékek, koordináták, illetve természetesen a baleseti vészhívó adatai egyaránt.

Mivel ez valóban egy érzékeny téma, így a kötelező bevezetését 2028-ra halasztották.

Az év közepétől az új járművekben már lesz vészfékezésre figyelmeztető fényjelzés. Ez lehet a villogó féklámpa, esetleg ahhoz hasonló eszköz. Ez jelzi a többi közeledőnek, hogy a jármű gyors tempóban lassít, esetleg erősebben fékez a kelleténél.

Az előírás azonban olyan eszközök beépítését is tartalmazza, amik már most több járműben is megtalálhatóak. Ilyen például a járművezető éberségét figyelő elemek, amik figyelmeztetik a sofőrt, ha pihenőre lenne szüksége.

Ide sorolhatjuk még a tolatóradart. Nem ennek a beszerelése lesz kötelező, hanem sokkal inkább egy biztonságos tolatást segítő rendszeré, ami lehet egy hagyományos tolatókamera is. Ez azonban már egy drágább kiegészítőnek számít, így a kisebb, alacsonyabb felszereltséggel rendelkező gépjárművekbe sokkal inkább a tolatóradar lesz a jellemző.

Kötelező lesz még az abroncsnyomás-ellenőrző rendszer, ami nézi a nyomást, jelzi annak csökkenését a vezető számára.

Az említett berendezések kötelező beszerelése tehát azt jelenti, hogy a hamarosan forgalomba kerülő járművek már számos biztonsági elemel el lesznek látva. A teljes járműpark átalakulása azonban évtizedeket vehet igénybe.

Az Európai Unió kompromisszumot kötött azzal kapcsolatban, hogy a csomag 2024 júliusától mindenhol bevezethető legyen. A sebességkorlátozó rendszer nem képes megakadályozni a túllépést, hiszen mindez a sofőr saját döntése lesz. Segíthet azonban abban, hogy a szabálykövető autósok véletlenül se szaladjanak be gyorshajtási büntetésbe, mert nem vesznek észre egy táblát.

Fotó: Késztermék ellenőrzés az esztergomi Suzuki-gyárban. MTI/Szigetváry Zsolt